Better IT

Porównanie

Drive vs one drive

Funkcja OneDrive Google Drive
Klient dla Windows lub MacOS Tak Tak
Integracja z eksploratorem plików Tak Tak
Funkcja backupu plików z pulpitu i dokumentów Tak Nie
Możliwość synchronizacji dowolnego folderu Nie Tak
Możliwość tworzenia dysków zespołów Nie (można to zrobić w Teams lub Sharepoint) Tak
Udostępnianie zawartości – linki anonimowe Tak Tak
Udostępnianie zawartości – tylko dla wybranych Tak Tak
Wersjonowanie plików Tak Tak

Meet i chat vs teams

Drugą z podstawowych usług (zwanych też czasem aplikacjami) pakietów Microsoft 365 jak i Google Workspace jest firmowy komunikator i narzędzie do tworzenia spotkań (firmowych lub z klientami). W przypadku Microsoft 365 jest to Teams, w przypadku Google Workspace jest to Chat i Meet. 

Oba rozwiązania oferują możliwość czatów tekstowych, rozmów głosowych i wideo, pracę na plikach. W poniższym zestawieniu spróbujemy przedstawić ogólne różnice pomiędzy komunikatorami od obu dostawców, które będą zauważalne dla użytkownika: 

Funkcjonalności Microsoft 365 Google Workspace
Rozpoczynanie nowego czatu Poprzez wpisanie fragmentu nazwy/imienia/nazwiska/maila (osoby z naszej organizacji i kontakty osobiste lub globalne), poprzez wpisanie pełnego adresu/adresów email osoby/osób, z którą/którymi chcemy rozmawiać (osoby spoza naszej organizacji i osoby, których nie mamy w kontaktach) Poprzez wpisanie pełnego adresu/adresów email osoby/osób, z którą/którymi chcemy rozmawiać lub wybranie osoby/osób z naszych kontaktów
Czat i rozmowy głosowe (razem z wideo) z osobami spoza naszej organizacji Tak, można rozmawiać z organizacjami, które nie mają i mają kupionego Teams (w przypadku tych pierwszych zakłada im się bezpłatne konto gościa w naszej usłudze), można też rozmawiać z osobami, które posiadają konta Skype Tylko z organizacjami, które mają kupiony pakiet Google Workspace lub użytkownikami posiadającymi darmowe konta Gmail
Spotkania (lub wideokonferencje) z osobami z naszej i spoza naszej organizacji Tak, po wygenerowaniu zaproszenia do spotkania, które zawiera konkretną datę i godzinę Tak, po wygenerowaniu linku do spotkania lub zaproszenia, które zawiera konkretną datę i godzinę
Dołączanie do spotkania poprzez wdzwonienie się pod konkretny numer i podanie danych do spotkania (dołączenie do spotkania bez konieczności dostępu do Internetu) Tak, po wykupieniu dodatkowej licencji Audio Conferencing dla organizującego spotkanie Tak
Możliwość tworzenia webinarów Tak, za pomocą dedykowanych narzędzi oferujących użytkownikom formularze rejestracji Pośrednio – można rozesłać użytkownikom mailowo link do spotkania, jednak nie będziemy mieć możliwości śledzenia kto się zarejestrował i kto po rejestracji wziął udział w spotkaniu
Samodzielne poruszanie się po wyświetlanej przez organizatora prezentacji Jeżeli organizator spotkania udostępnił taką możliwość to możemy samodzielnie przełączać sobie slajdy i wracać do interesujących nas fragmentów Musimy poprosić prezentującego, żeby wrócił do interesującego nas miejsca
Czat n:n (wieloosobowy) Tak, poprzez zwykły czat lub tzw. zespoły Teams Tylko poprzez tzw. pokoje
Współpraca pomiędzy wieloma osobami (na plikach, czat) Tak, poprzez zespoły Teams. Każdy zespół zawiera kanały, w ramach kanałów mamy dedykowaną przestrzeń pod czaty i pliki, każdy z zespołów posiada także swoją skrzynkę pocztową (tzw. skrzynkę grupową), w ramach zespołu można tworzyć spotkania adhoc lub zaplanowane na konkretny termin Tak, poprzez pokoje. Każdy pokój zawiera przestrzeń pod czaty i pliki, w ramach pokoju można tworzyć spotkania adhoc lub zaplanowane na konkretny termin
Organizacja współpracy pomiędzy wieloma osobami (na plikach, czat) W ramach zespołu Teams można tworzyć wiele kanałów, każdy kanał może dotyczyć np. oddzielnego zadania w danym projekcie Jeżeli mamy duży projekt i w nim wiele zadań to najlepiej pod dane zadanie utworzyć oddzielny pokój
Praca na plikach udostępnionych w ramach zespołów Teams/pokojów Praca na pliku może odbywać się bezpośrednio z okna Teams/można wyzwolić otwarcie pliku w aplikacji pakietu Office/można wyzwolić otwarcie pliku w przeglądarkowej wersji pakietu Office Podgląd pliku odbywa się w tej samej karcie, gdzie mamy otwartą aplikację Chat, aby edytować plik musimy otworzyć go (klikając na niego), wówczas w nowej karcie otwiera się odpowiednia aplikacja przeglądarkowa z pakietu Google Workspace
Integracja z innymi aplikacjami Z poziomu okna Teams mamy dostęp do czatów, rozmów, spotkań, kalendarza, plików zespołowych, plików prywatnych, stron www, aplikacji dla których stworzona została integracja z komunikatorem Teams Z karty z otwartym Google Chat mamy dostęp do czatów, rozmów, kalendarza, plików zespołowych, aplikacji dla których stworzona została integracja z komunikatorem Chat
Ilość aplikacji w sklepie – integracje z rozwiązaniami innych firm (np. Asana, Salesforce) oraz aplikacje rozszerzające możliwości komunikatora Około 2000 Około 130
Ilość aplikacji składających się na rozwiązanie 1 (Microsoft Teams) 2 (Google Chat do rozmów, Google Meet/Gmail do uczestnictwa w wideokonferencjach)
Dedykowana aplikacja Tak, na system Android/iOS/Windows/macOS Tak, na system Android/iOS, na pozostałe tylko aplikacja przeglądarkowa
Łatwość obsługi, ilość opcji, którymi można dostosować działanie komunikatora Bardziej skomplikowana obsługa, bardzo duża możliwość konfiguracji Prosta obsługa, mało opcji
Możliwość używania komunikatora jako zwykłego telefonu (wykonywanie, odbieranie połączeń telefonicznych, prosta centrala telefoniczna) Tak, po zakupie licencji Phone System oraz Microsoft Calling Plans Tak, po zakupie licencji Google Voice

Microsoft Intune vs Endpoint

Gdy posiadamy odpowiednio pakiety Google Workspace Business Standard i Microsoft 365 Business Standard to po stronie zarządzania urządzeniami (komputerami, telefonami i tabletami) mamy do dyspozycji odpowiednio Basic management (urządzenia mobilne), oraz Microsoft 365 Basic Mobility & Security. 

Funkcjonalności Microsoft 365 Google Workspace
Komputery z systemem Windows
Logowanie do komputera za pomocą swojego konta pocztowego Tak, po uprzednim podłączeniu komputera do usługi Entra ID (dawniej Azure Active Directory). Wymagana wersja Windows Pro/Education/Enterprise. Tak, po uprzednim zainstalowaniu dodatku Google Credential Provider for Windows. Wymagana wersja Windows Pro/Education/Enterprise.
Dodatkowe funkcjonalności, gdy logowanie do komputera wykonujemy za pomocą swojego konta pocztowego (maila) - Ten sam login i hasło do komputera i do konta pocztowego
- Możliwość podczas logowania do komputera zastąpienia hasła PIN-em, hasłem obrazkowym
- Zostaniesz od razu zalogowany do swoich aplikacji Microsoft w przeglądarce Edge oraz pakiecie Office
- Ten sam login i hasło do komputera i do konta pocztowego
- Zostaniesz od razu zalogowany do swoich aplikacji Google w przeglądarce Google Chrome
Możliwości zarządzania urządzeniem przez administratorów Gdy urządzenie podłączone do Entra ID (dawniej Azure Active Directory), wówczas możemy:
- Zalogować się administracyjnie do komputerów za pomocą kont służbowych Microsoft 365 posiadających role Global Administrator
- Zalogować się administracyjnie do komputerów za pomocą kont służbowych Microsoft 365, którym zostały nadane odpowiednie uprawnienia
- Skorzystać z funkcjonalności LAPS dostępnej dotychczas tylko w usłudze AD DS https://learn.microsoft.com/en-us/azure/active-directory/devices/howto-manage-local-admin-passwords
- Odzyskiwać klucze BitLocker
Gdy na urządzeniu zainstalowany Google Credential Provider for Windows, wówczas możemy:
- Zachować użytkownikowi zawartość dotychczas używanego przez niego konta lokalnego
- Możliwość zdalnego wylogowania użytkownika z konta Google na konkretnym komputerze
Aktualizacja pakietów Office na komputerach Możliwa do wykonania z poziomu centrum administracyjnego Microsoft 365 Brak – należy samodzielnie poszukać sposobu na aktualizację pakietów Office lub korzystać z przeglądarkowych odpowiedników od Google
Możliwość skonfigurowania nowego komputera od razu jako komputera służbowego Tak, po wybraniu odpowiednich opcji w Out of Box Experience (OOBE) podczas pierwszego uruchomienia komputera Nie, najpierw należy w Out of Box Experience (OOBE) podczas pierwszego uruchomienia komputera skonfigurować go jako osobisty, następnie doinstalować odpowiednie oprogramowanie od Google
Automatyczna inwentaryzacja komputerów łączących się do usługi Tylko dla komputerów Windows z zainstalowanym pakietem Office (pakiet Office dostępny w ramach licencji Microsoft 365), zbierane dane: model i parametry komputera, wolne miejsca na dysku, wersja Windows, hostname Tylko dla komputerów Windows z zainstalowanym GCPW (zbierane bardzo podstawowe dane: adres MAC, wersja Windows, numer seryjny, hostname)
Komputery z systemem Windows, MacOS
Wspólne możliwości dla systemów Windows, MacOS odnośnie bezpieczeństwa, inwentaryzacji -------- - Możliwość zdalnego wylogowania użytkownika z konta Google na konkretnym komputerze
- Możliwość zbierania podstawowych danych o komputerach zalogowanych na konto Google, po uprzednim zainstalowaniu dodatku do przeglądarki Chrome: adres MAC, wersja Windows, numer seryjny, hostname
- Możliwość ograniczenia użycia desktopowego klienta Google Drive tylko do komputerów, których numery seryjne zostały uprzednio wprowadzone do konsoli administracyjnej
Urządzenia mobilne z systemem Android
Możliwości zarządzania urządzeniem przez administratorów -------- - Wymuszenie ekranu blokady na urządzeniach z zalogowanym kontem służbowym Google (zdjęcie ekranu blokady wylogowuje użytkownika, ale nie usuwa dotychczas pobranej poczty)
- Zdalnie usunąć z urządzenia zalogowane konto
- Usunąć urządzenie (nie usuwa dotychczas pobranej poczty)
- Zdalnie wylogować konto (wylogowanie wylogowuje użytkownika, ale nie usuwa dotychczas pobranej poczty)
- Zablokować identyfikator urządzenia (konto się doda, ale nie będzie się synchronizować, reset do ustawień fabrycznych zmienia identyfikator)
Automatyczna inwentaryzacja urządzeń łączących się do usługi -------- - Możliwość zbierania podstawowych danych o urządzeniach zalogowanych na konto Google – model telefonu, wersja Android (tylko widać tylko wersje major np. 13), zalogowany użytkownik, status włączenia ekranu blokady

Vault vs Pure view

Gdy posiadamy pakiety Google Workspace Business Standard i Microsoft 365 Business Standard to po stronie narzędzi do zapewnienia zgodności (tzw. compliance) mamy do dyspozycji elementy odpowiednio z pakietu Google Workspace Business Standard (nie nazwiemy ich jako Google Vault, ponieważ ten nie jest dostępny we wspomnianej licencji, jednak funkcjonalność części wymienionych elementów łączy się z funkcjonalnością licencji Google Vault) oraz z pakietu Microsoft Purview. 

Funkcjonalności Microsoft 365 Google Workspace
Funkcjonalności niezależne od systemu operacyjnego
Audyt bezpieczeństwa usługi Wskazówki w centrum administracyjnym co zmienić w usłudze, aby poprawić jej bezpieczeństwo, w formie listy zadań do wykonania. Lista zwana jako „Improvement actions”, której elementy pogrupowane są w „Solutions”. Brak narzędzi do wprowadzenia i śledzenia implementacji zmiany (poprawki trzeba wykonać ręcznie a następnie oznaczyć na to-do list jako wykonaną). Tylko artykuł dokumentacji https://support.google.com/a/answer/9184226?hl=en w formie listy zadań do wykonania. Brak narzędzi do wprowadzenia i śledzenia implementacji zmiany (poprawki trzeba wykonać ręcznie a następnie oznaczyć gdzieś z boku jako wykonane)
Ocena zgodności obecnej konfiguracji usługi ze standardami ISO/CIS/NIST/GDPR itp... Tylko podstawowy szablon zgodności przygotowany przez Microsoft „Data Protection Baseline”, reszta https://learn.microsoft.com/en-us/purview/compliance-manager-templates-list dostępna w ramach dodatkowo płatnych licencji. Te dodatkowo płatne szablony dają wskazówki, gdzie w usłudze zmienić konkretne ustawienie, żeby być zgodnym z danym wymogiem certyfikacji, np. ISO/IEC 27001:2013 Tylko możliwość pobrania raportów i certyfikatów z https://cloud.google.com/security/compliance/compliance-reports-manager#/ProductArea=Google_Workspace celem weryfikacji, czy na dany dzień usługa była zgodna z danym standardem.
Logi usługi Konieczność ich jednorazowego włączenia (spis co jest logowane https://learn.microsoft.com/en-us/purview/audit-log-activities), logi po włączeniu są przechowywane przez 180 dni, dłuższe zachowywanie ich wymaga dokupienia odpowiedniej licencji. Dodatkowo istnieje możliwość włączenia dedykowanych logów dla usługi pocztowej (Exchange Online) za pomocą PowerShell [Set-Mailbox LOGIN -AuditEnabled $true], wówczas logi przechowywane są w skrzynce i z jej przestrzeni pobierają miejsce. Domyślnie włączone (spis co jest logowane https://support.google.com/a/answer/7061566), logi są przechowywane przez 180 dni. Brak możliwości zachowania ich na dłużej
Alerty z usługi Domyślne, niewymagające konfiguracji są zależne do wykupionej licencji https://learn.microsoft.com/en-us/purview/alert-policies?redirectSourcePath=%252farticle%252f8927b8b9-c5bc-45a8-a9f9-96c732e58264#default-alert-policies w licencji Microsoft 365 Business Standard można też dodać swoje, jednak należy zrobić to "z palca" Domyślne, niewymagające konfiguracji są wypisane tutaj https://support.google.com/a/answer/3230421?fl=1&sjid=16372911859869687381-NA w licencji Google Workspace Business Standard można też dodać swoje, jednak należy zrobić to "z palca"
Globalne wyszukiwanie danych w usłudze Tak, w mailach, wiadomościach Teams, witrynach SharePoint, OneDrive, katalogach publicznych Exchange Brak – funkcja dostępna wyłącznie w wyższych licencjach
eDiscovery (wyszukiwanie maili, plików, wiadomości i późniejszy eksport) W wersji standard https://learn.microsoft.com/en-us/purview/ediscovery bez tzw. „hold”, czyli blokady możliwości usunięcia maila/pliku/wiadomości Brak – funkcja dostępna wyłącznie w wyższych licencjach
Pobieranie danych z usługi Tak, dzięki eDiscovery (w wersji standard) można wyeksportować z usługi pocztę, kontakty, kalendarz (w formie pliku *.pst), pliki (z SharePoint/OneDrive w formie archiwum *.zip). Można też poprzez PowerShell wyeksportować Planner-a (do pliku *.json) Tak, po uprzednim zalogowaniu na konto użytkownika można wyeksportować z usługi pocztę (w formacie mbox) oraz pliki z Google Drive (w formie archiwum *.zip). Można też eksportować dane z innych usług Google (np. kalendarz w formacie *.iCal, kontakty w formacie *.vCard), reszta danych z niewymienionych aplikacji jest możliwa do eksportu w formacie *.json, *.csv, *.pdf, *.png, *.jpeg, *.html, *.xml, archiwum *.zip, *.txt, *.tcx, format oryginalny, w którym plik został przesłany (format zależy od aplikacji, z której dokonujemy eksportu). Można też do pobierania użyć Google Vault, jednak do tego wymagana jest dodatkowo płatna licencja
Zachowywanie (ochrona) danych przed usunięciem poprzez polityki retencji Tylko dla wiadomości Teams (od 30 do nieskończonej ilości dni) Brak – funkcja dostępna wyłącznie w wyższych licencjach
Ochrona danych przed udostępnieniem na zewnątrz Tylko przed udostępnieniem ich za pomocą bezpośredniego linku do SharePoint/OneDrive – można wyłączyć taką możliwość, jednak nadal jest możliwe wysłanie pliku np. mailem Tylko przed udostępnieniem ich za pomocą bezpośredniego linku do Google Drive – można wyłączyć taką możliwość, jednak nadal jest możliwe wysłanie pliku np. mailem
Możliwość etykietowania plików Brak – funkcja dostępna wyłącznie w wyższych licencjach Tak, trzeba zrobić to „z palca”, jednak etykieta służy wyłącznie klasyfikacji, nie powoduje stosowania żadnej ochrony pliku
Możliwość wyboru regionu, gdzie trzymane są dane Lokalizacja wybierana automatycznie, bazując na danych podanych do rozliczeń. Lokalizacje: https://learn.microsoft.com/en-us/microsoft-365/enterprise/o365-data-locations?view=o365-worldwide. Możliwe jest też trzymanie danych w wielu regionach, jednak funkcjonalność ta dostępna jest wyłącznie w specjalnych licencjach https://learn.microsoft.com/en-US/microsoft-365/enterprise/advanced-data-residency?view=o365-worldwide Domyślnie lokalizacja wybierana automatycznie, bez informacji czy jest to USA, czy UE. Można później zmienić lokalizację z USA na EU i odwrotnie, jednak tylko część danych będzie trzymana w wybranym regionie https://support.google.com/a/answer/9223653?visit_id=638368687899372760-3170620790

Porównanie poczty Gmail vs Outlook

Podstawową usługą (zwana też czasem aplikacją) pakietów Microsoft 365 jak i Google Workspace jest poczta. W przypadku Microsoft 365 jest to Exchange Online (zwany też czasem jako Outlook), w przypadku Google Workspace jest to Gmali (Google Mail). 

W poniższym zestawieniu spróbujemy przedstawić ogólne różnice pomiędzy pocztą od obu dostawców, które będą zauważalne dla użytkownika: 

Funkcjonalności Microsoft 365 Google Workspace
Mail przez przeglądarkę (tzw. webmail)
Wygląd interfejsu użytkownika – układy przycisków i ikon bardzo zbliżone Microsoft nazywa go Outlook Web, wygląd nieco bardziej nawiązuje do klasycznej aplikacji Outlook na komputery Interfejs zaprojektowany od zera do pracy przez przeglądarkę
Funkcjonalność interfejsu użytkownika – funkcje obu bardzo zbliżone Przeglądarkowy Outlook raczej goni pod względem funkcji Gmail, ale z biegiem czasu uzupełnia brakujące funkcje Głównym klientem poczty jest przeglądarkowy Gmail, do którego często trafiają nowości
Wyświetlanie obrazów w wiadomościach (często śledzących otwarcie wiadomości) Domyślnie wyłączone Domyślnie włączone
Możliwość edycji i formatowania tekstu (np. wybór czcionek, formatowanie, wstawianie tabel) Duży wybór czcionek, style tekstu, kolor, podkreślenie, wielość czcionki, wstawianie tabel Kilka czcionek, brak styli, kolor, podkreślenie, kilka rozmiarów czcionki, brak tabel
Możliwości organizacji poczty Foldery lub kategorie Etykiety lub kategorie
Oznaczanie ważnych wiadomości w skrzynce odbiorczej Flaga Gwiazdka
Mail przez program pocztowy (np. Microsoft Outlook)
Konieczność ręcznego podania adresów serwerów przy konfiguracji nowej skrzynki Cała konfiguracja programu pocztowego wykonywana automatycznie, podajemy tylko login i hasło do skrzynki Trzeba wprowadzić ręcznie w programie pocztowym login, hasło i adresy serwerów POP/IMAP/SMTP
Dedykowana aplikacja do obsługi poczty Tak, na system Android/iOS/Windows/macOS bez utraty funkcjonalności poczty Tylko na system Android/iOS, można podłączyć skrzynkę pod program Outlook/Thunderbird, ale wówczas tracimy część funkcjonalności poczty
Różnice, gdy z poczty korzystamy poprzez program pocztowy (np. Microsoft Outlook) Korzystanie z Outlook nie wprowadza różnic, korzystanie z Thunderbird powoduje utratę część funkcjonalności poczty Korzystanie z Outlook/Thunderbird powoduje utratę część funkcjonalności poczty
Ogólna funkcjonalność
Podobieństwo do Jeżeli jesteś zaznajomiony z pocztą obsługiwaną przez program Outlook lub korzystałeś z darmowego maila Outlook/Hotmail to odnajdziesz się w obsłudze korzystając z programu Outlook lub Outlooka przez przeglądarkę Bardzo zbliżone do darmowego Gmail – jeżeli jesteś zaznajomiony z Gmail to odnajdziesz się w obsłudze korzystając z przeglądarkowego interfejsu
Przestrzeń na pocztę Każdy użytkownik może mieć w zależności od zakupionej licencji następującą dedykowaną przestrzeń na pocztę
- 50 GB podstawowej przestrzeni +50 GB archiwum
- 50 GB podstawowej przestrzeni +1,5 TB archiwum
- 100 GB podstawowej przestrzeni +1,5 TB archiwum
W zależności od ilości zakupionych licencji przestrzeń się sumuje, korzysta z niej poczta (Gmail), pliki (Google Drive), przestrzeń jest współdzielona dla wszystkich użytkowników. Przykładowo zakup trzech licencji Google Workspace Business Standard daje nam 3x 2TB przestrzeni na pocztę i pliki użytkowników (bez możliwości wydzielenia dedykowanej przestrzeni każdemu z nich)
Maksymalne rozmiary wiadomości i ich załączników 150 MB dla wiadomości wysyłanych i odbieranych 25 MB dla wysyłanych
50 MB dla wiadomości odbieranych
Archiwizacja poczty Zarchiwizowana poczta trafia do oddzielnej, dedykowanej przestrzeni archiwum Zarchiwizowana poczta zostaje oznaczona etykietą, nadal zajmuje miejsce w skrzynce
Skrzynki używane przez wielu użytkowników (np. kontakt@twojafirma.pl) Taka skrzynka do 50 GB jest darmowa, gdy potrzebujemy więcej niż 50 GB przestrzeni, to przy zakupie odpowiedniej licencji możemy ją zwiększyć do
- 50 GB podstawowej przestrzeni +50 GB archiwum
-100 GB podstawowej przestrzeni +1,5 TB archiwum
Każda taka skrzynka musi mieć zakupioną dodatkową licencję
Automatyczne obchodzenie się z wiadomościami Reguły Filtry
Wysyłanie wiadomości do wielu osób jednocześnie Listy dystrybucyjne lub skrzynki współdzielone Grupy dyskusyjne (zwane tez listami adresowymi)
Dostęp do poczty współpracownika (np. gdy ten jest na urlopie) Administrator lub użytkownik mogą nadać dostęp do skrzynki, taka skrzynka widoczna jest na liście skrzynek w programie Outlook lub Outlooku przez przeglądarkę Użytkownik, który będzie nieobecny sam musi nadać dostęp do swojej skrzynki, taka skrzynka musi być otwarta w oddzielnej karcie przeglądarki (dostęp tylko przez przeglądarkowego klienta Gmail)
Wskazówki
Najlepiej z tej poczty korzysta się, gdy na komputerze... Lubisz mieć zainstalowane aplikacje Lubisz pracować przez przeglądarkę
Gdy lubisz zarówno mieć zainstalowane aplikacje i pracować przez przeglądarkę... To przy korzystaniu z Outlooka na komputerze jak i w przeglądarce nie odczujesz dużej różnicy w zmianie funkcjonalności Polecamy wtedy pracę przez przeglądarkę, ponieważ Outlook na komputerze obetnie funkcjonalność
Jeżeli Twoi pracownicy pracowali dotychczas w środowisku Microsoft lub Google... Pracującym dotychczas w środowisku Google najlepiej zasugerować korzystanie z Outlook web – interfejs i opcje mocno zbliżone do Gmail Pracującym dotychczas w środowisku Microsoft najlepiej podłączyć pocztę pod program pocztowy, np. Outlook, będzie to się jednak wiązać z utratą części funkcjonalności poczty
Jeżeli Twoja firma dopiero startuje lub istnieje już chwilę na rynku... Dla firm działającym już na rynku i posiadającym serwery z systemem Windows lepszym rozwiązaniem może okazać się poczta od Microsoft Dla nowych firm i/lub nie planujących posiadania serwerów z systemem Windows lepszym rozwiązaniem może okazać się poczta od Google
Gdy masz w swojej firmie komputery z systemem Windows... Do wyboru Outlook web lub Outlook desktop (do zainstalowania) Do wyboru przeglądarkowy klient Gmail lub programy do zainstalowania na komputerze (np. Outlook/Thunderbird)
Jeżeli Twoja firma korzysta z mniej popularnych systemów – macOS, ChromeOS, Linux... - macOS – do wyboru Outlook web lub Outlook desktop
- ChromeOS – tylko Outlook web
- Linux – tylko Outlook web
- macOS – do wyboru przeglądarkowy klient Gmail lub programy do zainstalowania na komputerze (np. Outlook/Thunderbird)
- ChromeOS – tylko przeglądarkowy klient Gmail
- Linux – do wyboru przeglądarkowy klient Gmail lub Thunderbird

Reasumując – różnice dla użytkownika są subtelne, lecz te subtelności mogą być kluczowe w finalnym wyborze usługi pocztowej. Różnice są bardziej widoczne, gdy popatrzymy na możliwości administracyjne, które bywają kluczowe w większych organizacjach – o różnicach administracyjnych napiszemy w kolejnych artykułach. 

Porównanie sheets, docs i slides z office

Zarówno Google jak i Microsoft dostarcza pakiet biurowy w formie online oraz offline. Różnica jest taka, że Microsoft offline dostarcza program z ponad 30 letnią historią, a Google ma po prostu dodatek do przeglądarki, który po prostu umożliwia pracę w przeglądarce bez sieci. 

Word vs Docs

Funkcjonalności Microsoft Word Google Docs
Formatowanie dokumentów, style Tak Tak
Wstawianie obrazów i kształtów Tak Tak
Edycja stopek, nagłówków i znaków wodnych Tak Tak
Przypisy dolne Tak Tak
Korespondencja seryjna Tak Nie (można tylko do dodatkami firm trzecich)
Śledzenie zmian i komentowanie Tak Tak
Porównywanie dokumentów Tak Tak
Szablony dokumentów Tak Tak
Zaawansowana edycja dokumentów w trybie deweloperskim Tak (w wersji desktopowej) Nie

Excel vs Sheets

Funkcjonalności Microsoft Excel Google Sheets
Stosowanie formuł obliczających Tak Tak
Formatowanie warunkowe Tak Tak
Formatowanie tabel Tak Nie
Wstawanie obrazów i wykresów Tak Tak
Tabele przestawne Tak Tak
Pobieranie danych z plików CSV Tak (w aplikacji desktopowej) Nie
Pobieranie danych z baz danych Tak (w aplikacji desktopowej) Nie
Pobieranie danych z sieci Web Tak (w aplikacji desktopowej) Tak (BigQuery i Looker)
Sprawdzanie poprawności danych Tak Tak

PowerPoint vs Slides

Funkcjonalności Microsoft PowerPoint Google Sheets
Dodawanie slajdów z szybkich szablonów Tak Tak
Tworzenie prezentacji w oparciu o motyw firmowy Tak Tak
Przejścia Tak Tak
Animacje Tak Tak
Odtwarzanie pokazu slajdów Tak Tak
Wideoportret Tak Nie